adifferentlife

Alla inlägg under december 2016

Av Evelin Johansson - 30 december 2016 11:59

Hejsan alla!

Sannie vilade igår och som det ser ut nu så får det bli så idag med! Det blåser som skam på slätta och regnet hänger i luften! Inte riktigt det vädret jag behöver för att få mer motivation ;) var är min snö liksom?

Igår vilade som sagt var Sannie och på kvällen åkte jag och Pelle ned till mamma sol hade Alfred för att grilla på bumbiberget sååååå mysigt <3

Idag är det precis 2 år sedan jag var och provred Sannie för första gången och bestämde mig för att henne skulle jag köpa! Dagen efter så firade jag nyår och sen åkte jag till sälen i 4 dagar ed vetskapen om! Ifall hon gick igenom en besiktning så flyttat hon hem den 6 Jan!

Ni kan ju gissa hur exalterad jag var, haha!

Nu ska jag laga mat (läs värma) och sen ut och röja lite mer på gården och sen får vi se om motivationen för ridning har kommit så jag kan rida en sväng ;)
Trevlig efter middag! På återseende <3

Bjuder på en gammal bild när det låg lite mysig snö <3

Av Evelin Johansson - 28 december 2016 21:42

Hej :)

I går 27/12 så red jag och Sannie ut en sväng, galopp i högre tempo än normalt och sedan mycket trav på slutet! Hon va avslappnad och fin men ändå framme för skänkeln och fin <3
Vi behöver hitta ett till bett som vi kan jobba med/på här hemma! Och inte minst måste vi börja länga på våra ridturer lite igen för att få lite mer kondition i oss ;) alltid är det något!


Idag så bar det iväg till Ridklubben i grästorp, min hemma klubb för att va med p en hoppträning för bimbo! Alltid bra med ännu ett par ögon som kan komma med idéer och tankar!
Vi hoppade 2st linjer en med 2 galopp språng mellan och sedan en linje med 1 galopp stång mellan hindren! I ett ridhus på 20×40 så känns det väldigt tight men jag tyckte vi löste det väldigt bra! Hon hoppade fint och luftigt men ändå med någorlunda bra tempo! Visst de gick bra fort ibland men det får vi jobba på framöver!
Vet ni vad?
Jag och Sannie hopade över en liten mur del idag! Först så tog det tvärstopp men efter lite övertygelse så hoppa vi över och sen så gick det som på räls det med ;)

Så summa summarum så är jag jätte nöjd!

Ha de så gott nu!

Ja just de ja, vi börjar vänja in Sannie bredvid kossorna nu och det går över förväntan :)

Av Evelin Johansson - 25 december 2016 18:24

Hejsan!
Dagen har spenderats med julmiddag hos mamma och nu ikväll hos Pelles syster med hans släkt och syskon barn!

Dagens ridtur med Sannie blev inte alls sol planerat! Det va jätte halt ute på vägarna och jag broddade av henne för 4 dagar sedan vilket inte alls blev så bra nu då!

Det blev 40 min skritt i vägkanten, lite lite trav och en kort galopp i varje där vägen va som bäst!
Hon va mindre rolig idag, hon gick imponerad skänkeln, ville inte ställa och böja sin kropp alls! Vi hade behövt en lång ridtur för att få henne inte mjukare igen!
Fina underbara Sannie är just nu inte den roligaste att rida, men vi får kämpa tillsammans och jag måste börja kämpa med mig själv och min egen kropp!
Kanske får bli nästa års nyårslöfte; )

Av Evelin Johansson - 24 december 2016 23:45

Nu är ännu en julafton förbi och jag kryper nu till sängs <3

God fortsättning på julen!

Av Evelin Johansson - 24 december 2016 15:55

Hoppas alla har en super fin dag <3

I morse spenderade jag 2.5h i stallet med mys hos hästarna, borstade klippte man och svans och bara myste medans de blåste som hejsan ute! Skönt att bara ta det lugnt!

Nu har vi spenderat resterande av dagen hos mormor med hela släkten! Så trevligt och mysigt! Massa god mat och tomte :)

Av Evelin Johansson - 24 december 2016 10:11

Hejsan!
Igår var både jag och Pelle ledig och fick gjort en hel del på gården! Skönt!

Kossorna fick ny mat och grushagen fick sin vecko mockning! Skönt att ha det klart!
Kossorna mådde fint och verkar tycka livet är rätt gött;)

De sista julklapparna handlades och jag fick en ny riktigt ekeby skottkärra i jul klappa! Så nöjd!

Och innan Pelle han ut på morgonen så red jag ut Sannie!

Hon var pigg men lyssnade öns väldigt bra, hon försökte komma till jobb med ett fint stöd! Men jag gör det inte rättvist för henne när jag idags lägetläget sätter mig ned i sadeln inväntar galoppen för jag är så urbota snett i ryggen så det blir bara pannkaka! Så all galopp rids hedan efter i fältsits för att hjälpa och stärka Sannie!
Vi red på det tvådelade tränsbettet igen vilket gick 10 gånger bättre än förra gången så skönt!

Jag tycker om att kunna variera bett på henne! Hon brukar uppskatta det ;)

När alla måsten var klara hemma så åkte vi på jul firande hos mormor! Paketleken bingolotto och god mat stod på schemat! Alltid lika mysigt!

Nu ska jag äta frukost och snart göra mig i ordning för en god jul hos mormor igen <3

Av Evelin Johansson - 21 december 2016 21:03

Senaste gången jag var hos equiterapeuten så tyckte Charlotta att vi skulle testa magnet paddar till Sannie för att öka blodomloppet och stimulerar kroppen!
Något som hon tror kan hjälpa sannies överrörlighet i hovledsligamentet!

Så idag hade hon de på sig för första gången! Efter träningen. Charlotta tyckte ca 20-60 minuter innan och efter hårdare träning och sen så ska de vänjas in allt mer för att eventuellt kunna användas natten tid!

Ska bli spännande att se hur det kan hjälpa oss på vägen!

Utvärdering kommer!

Bjuder på en bild på Sannie från dagens träning! Sannie blev rätt trött ;)

Av Evelin Johansson - 21 december 2016 20:57

Hejsan!

Då jag jobbade mellan 7-16 som vanligt så var jag hemma långt efter att solen gått ner, haha! Men Sannie behövde ridas och longera idag igen kändes inte som en så bra IDÉ!

Så istället tog jag kontakt med Sylvia Persson, hon har nämligen byggt ett ridhus 3 minuter ifrån våran gård! Lyx va? Ännu mer lyx blev det även för mig när jag fick reda på att man kommer kunna hyra det! Så idag blev min och sannies första tur dit!

Hela ridhuset är i perforerad plåt, vilket innebär att på kvällen ser man in i ridhuset och på dagen ser man det som händer utanför ridhuset! Häftigt men otroligt miljötränade för hästarna!

Ett helt underbart fräscht ridhus med trevligt underlag, dock lite i minsta laget med vad gör det jag kan rida under tak!

Dagens ridpass då!

Sannie var nervös till en början lite nojig över nytt ställe och så men lugnade sig snart! När vi väl kom till arbete så var hon mjuk som smör i höger sidan och stel som en jävla pinne i Vänster sidan! Som vanligt men ack lika frustrerande!

Så det blev massa skritt övningar, små stora volter skänkelvikningar! I traven blev detta samma tänk med mycket tänk fram till hand och in med baken!
I galoppen blev det fokus på att tagga ner och jobba lite med och inte bara rusa! Så där blev det mycket avsaktnignar och halter! Nyttigt sin skam för oss!

På slutet travade vi av i lång och låg form hon hade nu mjuknat lite i vänster sidan även om det inte släppt helt!

Men rom byggdes inte på en dag!

Dagens positiva: på slutet va Sannie väldigt trevlig att rida och vi har hittat ett ridhus att rida i!

Dagens negativa: Sannie hänger sig i vänster tygel och jag blir stum en individuell cirkel som måste bryta!

Skapa flashcards